donderdag 12 mei 2011

Meedenkende systemen

Gisteren ontving ik bovenstaand berichtje van LinkedIn, waarin mij gemeld werd dat omdat ik de Museums in the Digital Age-groep al geruime tijd niet heb bezocht, ze mijn digest (de mails die ik ontvang over nieuwe dingen en lopende discussie binnen deze groep) hebben teruggeschroefd van dagelijks naar wekelijks. "We hope this suits you better."

En dat vraag ik me dus af. Als een wekelijkse digest me better had ge-suit, had ik die wel ingesteld. Waarom bemoeit LinkedIn zich met de hoeveelheid mail die ik ontvangen, mag ik dat alsjeblieft zelf bepalen? Aan de andere kant: blijkbaar speelt er weinig in deze LinkedIn-groep dat mij interesseert, anders had ik de groep wel vaker bezocht. En als ik in mijn mailingen-box kijk, zie ik inderdaad dat het grootste deel van de mails van deze groep ongelezen blijft. Dus misschien past een wekelijkse update inderdaad wel beter bij me. Al blijft dat knagende gevoel dat ik zelf de baas wil zijn, en niet LinkedIn.

Wat vinden jullie? Meedenkende systemen, een vloek of een zegen?

3 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens Pepijn!
    Ze zouden het op z'n minst kunnen vragen.

    Hoe lang zullen ze nog bestaan, Facebook en LinkedIn? Zullen we een polletje opzetten?

    M

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meedenken op deze manier lijkt al snel op bemoeizucht. Je vraagt je ook af hoe het met de privacy zit. Waarom kijkt LinkedIn naar het aantal keren dat een gebruiker een groep bezoekt?

    Volgens mij is het belangrijk dat sites als LinkedIn en Facebook zo gebruiksvriendelijk worden dat je als gebruiker heel snel je instellingen kunt veranderen. Dat moet net zo gemakkelijk zijn als het deleten van een e-mailtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk kijkt LinkedIn naar hoe vaak ik een groep bezoek; iedere organisatie probeert zoveel mogelijk informatie over bezoek en bezoekers te vergaren. Daar is in zichzelf niks mis mee, zeker niet als ze het gebruiken om de dienstverlening te verbeteren, waar dit een poging toe is.

    Bovendien besparen ze zo kosten; ook al kost een emailtje vrijwel niks, een miljoen keer vrijwel niks is toch een besparing.

    En toch zit het me niet lekker.

    BeantwoordenVerwijderen