dinsdag 3 mei 2011

Online kleppen

Sharing
"Sharing" door Alec Couros op Flickr - http://www.flickr.com/photos/courosa/3708151311/

116, 231, 573. Zoveel Facebook-, LinkedIn respectievelijk Twitter-'vriendjes' heb ik. Ik klets dus wat af online, meer dan offline denk ik wel eens.

Met al dat online geklep komt vrij snel de vraag boven wat je deelt, en met wie. Als iets eenmaal op internet staat, krijg je het daar nooit meer weg en is het in principe openbaar toegankelijk. De meeste services bieden wel allerlei privacy-settings, maar dat biedt hooguit een soort schijnbeveiliging. Ik betrap mezelf er geregeld op dat ik dingen niet online deel met het oog op mijn 'personal branding', ik wil niet zwak, wijfelend, boos oid overkomen, terwijl ik dat natuurlijk heus wel eens ben. Dat is de reden dat sommige goede vrienden principieel niet aan social media doen: "al die mensen die zichzelf aan het verkopen zijn, daarvan leer je elkaar niet beter kennen."

Verrijking
Ik ben het daar altijd mee oneens: social media, en met name Twitter, vormen voor mij een enorme verrijking van mijn leven. Het maakt nogal wat uit of je een gesprek begint met "Hoe is het ermee?" of met "Ik zag op Twitter dat je met dit-en-dit project bezig bent, hoe is het daarmee?" Langs die weg kun je sneller de diepte in, en leer je mensen wel degelijk beter kennen. Daarbij is mijn netwerk over 4 continenten verspreid. En ik heb altijd nog liever een gecensureerde, opgepoetste versie van iemands leven, dan helemaal geen.

"Je kunt toch ook bellen/mailen/skypen?" is dan altijd de reactie. Ja dat kan. Maar als ik met alle 116 + 231 + 573 = 920 mensen die ik 'ken' via een van de sociale media persoonlijk contact zou moeten gaan onderhouden, bleef er maar weinig tijd over voor dingen als, noem-s-wat, werken.

Ohja: mijn favoriete forum is modelbouwforum.nl. Ik vlieg namelijk in mijn vrije tijd met modelvliegtuigen. Maar dat hoeft niemand te weten ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten